PlakatFinalA4

Československý filmový plakát

ČESKOSLOVENSKÝ FILMOVÝ PLAKÁT v kontextu celosvětové plakátové tvorby
10.května 2012

Přednášející – Pavel Rajčan, působí jako kurátor sbírky filmových plakátů Terryho ponožky.

P.Rajčan stručně zmínil vznik plakátové tvorby – první nefilmové a filmové plakáty, sovětské avantgardní, konstruktivistické plakáty z let 1920-1930, také české plakáty z období propagandy 50.let.
Většinu své přednášky věnoval české plakátové tvorbě z let 1959-1989, protože český filmový plakát té doby se stal spolu s polským legendou na poli užitého umění v celoevropském měřítku. V té době v Československu neexistovala komerční reklama ani trh. Mohly tak vznikat filmové plakáty zcela odlišné od soudobé plakátové produkce. Jejich návrhům se věnovali významní malíři a grafici. Výtvarníci nemuseli za každou cenu znázorňovat tváře herců, mohli do svých návrhů transformovat jazyk své volné tvorby, mnohdy inspirovaný novými uměleckými směry.
Velmi zajímavé je právě porovnání uměleckých československých autorských plakátů a komerčních plakátů na tentýž film.
Přednášku doprovodil P.Rajčan ukázkami prací významných tvůrců plakátu.